Tuesday, November 30, 2010

18 weeks checkup!

not good.. hmm... there are traces of sugar in the urine... im a bit stress bout this.. kekeke hopefully its not GDM - a diabetic symptom.. *sigh*

anyway.. gone thru something and i found a very informative website on how to handle this ..

Bagaimana rawatan terhadap GDM?

Langkah pertama ialah mengawal paras glukosa di dalam darah dengan pengubahsuaian diet. Senaman sederhana secara tekal juga berguna untuk memperbaiki tolerans glukosa. Jika pendekatan melalui pemakanan tidak berkesan, terapi insulin diperlukan. Paras glukosa perlu diawasi selalu jika terapi insulin telah dimulakan. Jika anda memang menghidap diabetes dan bercadang untuk hamil, anda perlu berusaha untuk mengawal diabetes pada tahap optima beberapa bulan sebelum mengandung kerana paras glukosa yang tinggi semasa trimester pertama akan meningkatkan risiko kelahiran bayi cacat.


Berikut adalah pola pemakanan yang baik untuk mengekalkan paras gula yang normal di dalam darah:

  • Elakkan gula dan makanan yang tinggi kandungan gulanya (kek, aiskrim, minuman ringan, buah-buahan di dalam tin, jem, coklat dan lain-lain).

  • Mengambil karbohidrat kompleks (bijirin, kekacang, peas, sayur-sayuran, dan makanan berkanji).

  • Mengambil makanan yang kaya serat (buah-buahan, sayur-sayuran, legum, roti gandum tulen, dan lain-lain).

  • Memastikan diet yang rendah lemak, terutama lemak tepu (mentega, daging berlemak, krim dan lain-lain). Pilihlah hirisan nipis daging dan ayam tanpa kulit. Elakkan makanan yang bergoreng.


and so now.. i have to watch everything i eat... and drink.. no more coke.. and all sugary thingy...

anyway.. on the side.. baby is growing beautifully.. doctor done a 4d scan.. and there the baby was.. sgt sgt comel.. and healthy and the size is normal..

so mission this month is to reduce the sugar intake and maintain glucose in my blood stream!! huwaaaaaaaaaa

No comments:

Post a Comment